woensdag 13 juni 2012

Glazuur Onderzoek

Kast vol met verschillende glazuren voor Aardewerk en voor Steengoed en Porselein.

Bestaande glazuren

Er zijn 'standaard' glazuren maar je kunt ook verschillende pigmenten aan een tranparante glansglazuur toevoegen.


Voor de proefplaatjes schrijf ik alles op.

Zelf mengen van glazuur.

Proefplaatjes aardewerk. Ik heb een onderscheid gemaakt tussen de MM glazuren, dat zijn de matglazuren, de MG glazuren, dat is de glansglazuur en voor aardewerk heb je de ME glazuren dat zijn de Effectglazuren.

Ook voordat t gebakken is zie je al groot verschil tussen de glazuren. 
Deze aardewerkplaatjes worden straks op 1060C gebakken.

Proefplaatjes Porselein. Steengoed en porselein plaatjes worden beiden op 1260C gebakken. Hier is ook een ander glazuur voor nodig. Ook deze heb ik allemaal getest. Voor Porselein en Aardewerk heb ik dezelfde kleuren gebruikt zodat je eventueel verschil kunt zien wat de kleur doet op de verschillende materialen.

De kleuren voor de Steengoed en Porselein proefplaatjes.

Proefplaatjes Steengoed. Tijdens het aanbrengen van de glazuren op Steengoed en Porselein zag je al een verschil. Op het steengoed bleef de glazuur wat meer liggen en bleef iets langer nat. Op het Porselein trok het glazuur gelijk droog.

Proefjes voordat ze de oven in gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen